יסודות העבירה הם הלב של דיני העונשין. הם חושפים את השלד הפנימי של העבירה הפלילית. כל עבירה פלילית היא בעלת מבנה זהה של ארבעת יסודות העבירה. כאשר אפוא אנו מנתחים מקרה נתון בהיבט של דיני העונשין, עלינו לבחון אותו בהיבט של ארבעת יסודות העבירה, שאלו הם:
- הערך החברתי המוגן
- עושה העבירה
- היסוד העובדתי
- היסוד הנפשי
אלו הם יסודות מצטברים הנדרשים לשם הרשעה.
היסוד הראשון – הערך החברתי המוגן: מטרתן של עבירות להגן על ערכים חברתיים (בדרך של חינוך והרתעה) – בטחון מדינה, סדרי המשטר והחברה, סדרי שלטון ומשפט, גוף, חיים, אוטונומיית הרצון.
היסוד השני – עושה העבירה. אין עבירה ללא עושה – מי שהוא אדם בעל כשרות פלילית: בגיר מעל גיל 12 (סעיף 34ו' לחוה"ע) ובריא בשכלו ונפשו (סעיף 34ח לחוה"ע).
היסוד השלישי – מבנה היסוד העובדתי: יסוד זה יציב לנו את התנאים האובייקטיבים שצריך שיתקיימו במציאות העובדתית, תנאים כגון: חוק, התנהגות, תוצאה. הם נמצאים במציאות העובדתית וניתנים לקליטה חושית.
בסעיף 18(א) נקבע ש"לענין עבירה – המעשה בהתאם להגדרתה, וכן נסיבה או תוצאה שנגרמה על ידי המעשה, מקום שהן נמנות עם הגדרת אותה עבירה"..
כלומר, העבירה היא דבר מורכב – ומכאן שגם היסוד העובדתי מורכב, והחוק קובע כי הוא מורכב מ-4 פרטים:
- הרכיב הנורמטיבי – "הגדרתה": ההגדרה בחוק של העבירה.
- הרכיב ההתנהגותי – "המעשה": אין עבירה ללא התנהגות. הכוונה היא לתרומתו הפיזית של האדם לעבירה. ההתנהגות הוא רכיב הכרחי בעבירה.
- הרכיב הנסיבתי – "וכן נסיבה".
- הרכיב התוצאתי – "או תוצאתי" – קשר סיבתי, בעבירות תוצאתיות.
היסוד הרביעי: היסוד הנפשי – מה היה בתוך הנפש של האדם.
מבנה היסוד העובדתי: שני היסודות הראשונים
באשר לשני היסודות הראשונים של העבירה הרי שהדברים יחסית פשוטים. 1) צריך לתת את הדעת לטיב המעשה. אם מדובר במעשה שפוגע ב"ערך החברתי המוגן", הרי שאנו נכנסים לבחינת העבירה. 2) צריך לבחון את הכשירות המשפטית של עושה העבירה. ככל שהוא כשיר משפטית – הרי שאנו עוברים גם את השלב הזה בבחינת העבירה.
אכן, אם עברנו את שני היסודות הראשונים כאמור, מגיעה הבחינה השלישית – בחינת היסוד העובדתי. כאמור, יסוד מסתעף לארבעה מבחנים אפשריים (זה תלוי בנסיבות), וכעת ניגע בהם בצורה מסודרת:
היסוד השלישי להגדרת העבירה: היסוד העובדתי — > הרכיב הראשון ביסוד העובדתי: הרכיב הנורמטיבי
הצבעה מפורשת על חוק בו נקבעת העבירה.
אם נדון, לשם דוגמה בעבירת ספסור בכרטיסים למופע, כי אז הרכיב הנורמטיבי יהיה סעיף 194(א) לחוק העונשין. שבו נאמר:
"194א. (א) העוסק במכירת כרטיסים למופע במחיר העולה על המחיר הנקוב בהם, דינו – הקנס האמור בסעיף 61(א) (4).
(ב) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על מי שרשאי לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, למכור כרטיסים לעינוג ציבורי משמעותו באותו חוק".
בשלב זה אפוא מתעלמים מפרטי הסיפור, מהמסכת העובדתית. השאלה היחידה שאנו נבדוק בשלב זה היא: מהו הסעיף בחוק שמתייחס למקרה הנתון.
בשלב זה יש לגשת אל הנורמה ולפרוט ולנתח אותה. לנתח את העבירות.
לדוגמא, בסעיף דלעיל:
- הרכיב הנורמטיבי: סעיף 194א. (א) לחוק העונשין.
- הרכיב ההתנהגותי: העוסק (במכירת כרטיסים שמחירם גבוה מן המחיר הנקוב).
- הרכיב הנסיבתי: "הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על מי שרשאי לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, למכור כרטיסים"
היסוד השלישי להגדרת העבירה: היסוד העובדתי — > הרכיב השני ביסוד העובדתי: הרכיב ההתנהגותי
כעת ניגש לרכיב ההתנהגותי. לאיתור הרכיב ההתנהגותי נודעת חשיבות יתירה, שכן איתור התרומה ההתנהגותית הוא שלב קריטי בניתוח הרכיב העובדתי, וזאת בין היתר: כדי לדעת להחיל עליה את הנורמה הנכונה; כדי לדעת את העמידה בתנאי הכשרות; כדי לזהות את הרכיב הנסיבתי (הייתה הסכמה ביחסי המין?); וגם היסוד הנפשי נבדק בזמן ההתנהגות. ולכן חשוב מאוד לאתר נכונה את הרכיב ההתנהגותי של העבירה.
התנהגות אקטיבית והתנהגות פאסיבית
סעיף 18 (ב) מלמד אותנו של"התנהגות" יכול שיהיו כמה צורות:
"מעשה" – לרבות מחדל, אם לא נאמר אחרת.
הנה כי כן מעשה העבירה יכול להיות מעשה אקטיבי ויכול להיות מעשה פאסיבי. מגדירים את העבירה בהתאם לאופן שבו המפר עושה את האיסור. עבירה היא אקטיבית – כאשר הציווי של המחוקק הוא "אל תעשה", ולמרות זאת עושה העבירה מבצע את מה שנאסר עליו לעשות. ביצוע מעשה אסור אפוא נחשב כהתנהגות אקטיבית. והעבירה היא פאסיבית – כאשר הציווי של המחוקק הוא להיות אקטיבי, והאדם אינו עושה, וזוהי עבירה מחדלית.
אם כן, כאשר אנו בוחנים מקרה נתון, ואנו נמצאים ביסוד ה3 ליסודות העבירה – היסוד העובדתי: ברכיב השני של היסוד העובדתי: הרכיב ההתנהגותי אנו בודקים האם מדובר על "מעשה" או על מחדל". בשלב זה אנו פונים אל סיפור הדברים ושואלים: מהי ההתנהגות של העושה? מעשה או מחדל?
מעשה
כאשר המדובר בהתנהגות אקטיבית מסגרת האיסור מצויה כולה בסעיף העבירה אשר מגדיר האיסור.
דוגמאות:
סעיף 117 לחוה"ע:
"עובד הציבור שמסר, ללא סמכות כדין, ידיעה שהגיעה אליו בתוקף תפקידו, לאדם שלא היה מוסמך לקבלה, וכן מי שהגיעה אליו ידיעה בתוקף תפקידו כעובד הציבור, ולאחר שחדל מהיות עובד הציבור מסרה, ללא סמכות כדין, לאדם שלא היה מוסמך לקבלה, דינו – מאסר שלוש שנים".
סעיף 144 (א):
"הרוכש או המחזיק נשק בלא רשות על פי דין להחזקתו, דינו – מאסר שבע".
מחדל
זו עבירה שמתקיימת כאשר האדם נמנע מלעשות פעולה כלשהי, שהיה צריך לעשותה.
(יצוין כי באשר לעבירות מחדליות קיימות שלוש נקודות מוצא: 1. כל עבירה ניתן לבצע גם במחדל. 2. לא נכיר במחדלים ביד רחבה.3. כשצמודה למחדל חובה לפעול, הופך המחדל לשקול למעשה).
דוגמה:
סעיף 263 לחוק העונשין:
מי שנצטווה כדין מפי עובד ציבורי, שוטר או אדם אחר, לעזור במניעת עבירות או במעצרו של אדם או במניעת הברחתו או בריחתו של אדם, והוא מסרב או נמנע מהגיש עזרה לפי יכלתו, דינו – מאסר שלוש שנים.
הרכיב ההתנהגותי בעבירה זו הוא: "הוא מסרב או נמנע מהגיש עזרה לפי יכלתו". זוהי אפוא עבירה מחדלית.
או ניטול לדוגמה את סעיף 205 לחוק העונשין:
"מי שמשכיר או מחדש שכירות של מקום, לרבות כלי רכב וכלי שיט, בידעו שהוא משמש או ישמש לאדם מקום למעשי זנות, דינו – מאסר ששה חדשים; והוא הדין אם לא הפסיק השכרתו של מקום לאחר שנודע לו שהוא משמש כאמור, על אף שיש בידו זכות להפסיקה ולתבוע פינוי בשל כך".
הרכיב ההתנהגותי בעבירה זו הוא: "מי שמשכיר… [או:] אם לא הפסיק השכרתו".
על מקור החובה לפעול בעבירה מחדלית (שהרי ניתן להעניש בגין הימנעות מעשייה רק במקום שקיימת חובה לפעול) – ראה כאן.
היסוד השלישי להגדרת העבירה: היסוד העובדתי — > הרכיב השלישי ביסוד העובדתי: הרכיב הנסיבתי
הרכיב השלישי ביסוד העובדתי הוא הרכיב הנסיבתי. בשלב זה יש לאתר את הנסיבות, שהן תנאי להתקיימות העבירה: נתונים עובדתיים המתקיימים בשעת ההתנהגות, והמהווים תנאי להתהוות העבירה על פי הגדרתה. אין עבירה ללא רכיב נסיבתי – הן אלו שמעניקות את הפליליות להתנהגות. כך למשל לנהוג מותר לנהוג, אבל כאשר מתקיים הרכיב הנסיבתי של שיכרות הנהג, אז מתקיימת עבירה פלילית של נהיגה בשיכרות, השיכרות של הנהג היא אפוא הנסיבה האסורה.
דוגמה א: תקיפת עובד ציבור
סעיף 382 (א) (ג) תקיפת עובד ציבור:
"התוקף עובד חירום כאשר הוא מטפל באדם שמצוי בסכנת חיים או בסכנה חמורה לשלמות הגוף, או כאשר הוא עובד בחדר מיון, דינו – מאסר חמש שנים".
הרכיב הנורמטיבי הוא: סעיף 382 (א) (ג).
הרכיב ההתנהוגתי הוא: התנהגות: התוקף. אבל כמובן זה שלב לא מספיק כדי להגדיר את העבירה, וכאן מגיע הרכיב השלישי:
הרכיב הנסיבתי: את מי תקף התוקף? עובד חירום. מתי? כאשר הוא מטפל באדם שמצוי בסכנת חיים/שלמות הגוף. או כאשר הוא עובד בחדר המיון.
אלו הן נסיבות העבירה.
דוגמה ב': יחסי מין בין כהן דת לאדם שקיבל ממנו ייעוץ או הדרכה
סעיף 347 (ב) לחוק העונשין: יחסי מין בין כהן דת לאדם שקיבל ממנו ייעוץ או הדרכה
לפי סעיף זה,
"כהן דת הבועל אישה או העושה מעשה סדום באדם, שמלאו להם שמונה עשרה שנים, במהלך התקופה שבה ניתן להם ייעוץ או הדרכה על ידו או סמוך לאחר מכן, בהסכמה שהושגה תוך ניצול תלות נפשית ממשית בו, שמקורה בייעוץ או בהדרכה שניתנו להם על ידו, דינו – מאסר ארבע שנים".
הרכיב הנורמטיבי: סעיף 347 (ב) לחוק העונשין.
הרכיב ההתנהגותי: הבועל או העושה מעשה סדום
הרכיב הנסיבתי:
- "כהן דת" – זו נסיבה, שכן זו עבירה המתייחסת ל"עושה מיוחד".
- ב"אישה"
- "באדם"
- מתי ארעו הבעילה או המעשה-סדום? במהלך התקופה שבה ניתן להם ייעוץ או הדרכה על ידו או סמוך לאחר מכן
- וכו'
על נסיבות מחמירות ומקילות – ראה כאן:
היסוד השלישי להגדרת העבירה: היסוד העובדתי — > הרכיב הרביעי ביסוד העובדתי: הרכיב התוצאתי
הרכיב התוצאתי הוא רכיב אפשרי – "מקום שהן נמנות עם הגדרת אותה עבירה". לא כל עבירה מותנית על פי הגדרתה בתוצאה.
עבירה תוצאתית היא עבירה שיש לה אובייקט פיזי – הניתן לזיהוי בהגדרת העבירה. התגבשות העבירה מותנית בגרימה של תוצאה מזיקה מסוימת שקבועה בהגדרת העבירה.
יש אפוא שלושה סוגי עבירה:
- עבירות התנהגותיות
- עבירות תוצאותיות
- עבירות של העמדה בסכנה
נפרט:
עבירה התנהגותיות
ביסוד העובדתי של העבירות העובדתיות יהיו רק שני מאפיינים: התנהגות ונסיבות. אלו יהיו הדברים היחידים שנראה בהגדרת העבירה:
לדוגמה:
174א. הנותן או מבטיח לאדם כסף, שווה כסף או טובת הנאה חמרית אחרת כדי לפתות אותו להמיר דתו או כדי שיפתה אדם אחר להמיר דתו, דינו – מאסר חמש שנים או קנס 50,000 לירות.
בעבירה זו יש רק רכיב התנהגותי (נותן ומבטיח) ונסיבתי (כסף ושוויו כדי לפתות להמרת דת)
כך גם בעבירה הבאה:
החוטף אדם כדי לרצחו או כדי להעמידו בסכנת רצח, או חוטף אדם כדי לסחוט או לאיים, דינו – מאסר עשרים שנים.
בעבירה זו יש רכיב התנהגותי (חטיפה) ורכיב נסיבתי (החטיפה הייתם לשם רצח, העמדה בסכנת רצח, סחיטה או איומים).
עבירות תוצאותית
הגדרת העבירה כ"תוצאתית" דורשת שבעקבות ההתנהגות ולאחריה יתרחש שינוי במציאות העובדתית. הדרישה של התוצאתיות תופיע בהגדרה של העבירה הנידונית. במצב זה ניתן יהיה לראות בחוק שנדרש משהו בנוסף על ההתנהגות, שלא מספיקה ההתנהגות, אלא צריך שבעקבות ההתנהגות יקרה משהו.
ההגדרה של "תוצאה" היא: התולדה של ההתנהגות, ומטבע הדברים ההתנהגות קודמת לתוצאה.
ביסוד העובדתי של עבירה תוצאתית קיימים ארבעה רכיבים: 1. התנהגות. 2. נסיבה. 3. תוצאה. 4. דרישה לקשר סיבתי.
לדוגמא, העבירה הבאה:
הפוצע חברו שלא כדין, דינו – מאסר שלוש שנים.
ההתנהגות: הפוצע חברו.
הנסיבה: שלא כדין (זה כמובן מוציא פציעה שנעשתה כדין, לדוגמא: ניתוח).
התוצאה: החבר נפצע.
קשר סיבתי: החבר נפצע כתוצאה מההתנהגות הפוצעת של הפוצע.
הנפקות בין עבירה התנהגותית לתוצאתית:
- עבירה התנהגותית – מסתיימת עם ביצוע הרכיב ההתנהגותי.
- עבירה תוצאתית מושלמת רק עם התרחשות התוצאה.
ההבחנה בין עבירות התנהגותיות לעבירות תוצאתיות וחשיבותה
בתוך מתחם של עבירות תוצאתיות ישנן עבירות גרימה, שבהן עיקר הדגש מושם על גרימת התוצאה.
למשל, העבירה הבאה:
הגורם במעשה או במחדל אסורים למותו של אדם, יאשם בהריגה, ודינו – מאסר עשרים שנים.
בעבירה זו מה שנבחן הוא האם כתוצאה ממעשה של האדם או ממחדלה נגרמה התוצאה (מוות).
כך גם בעבירה זו:
ההורס נכס או פוגע במזיד ושלא כדין, דינו – מאסר שלוש שנים, והוא אם לא נקבע עונש אחר.
בעבירה זו מה שנבחן הוא האם כתוצאה ממעשה מכוון ולא חוקי של האדם – קרתה התוצאה (הרס של נכס).
או בעבירה זו:
מי שהפסיק ביודעין הריונה של אשה, בין בטיפול רפואי ובין בדרך אחרת, דינו – מאסר חמש שנים או קנס חמישים אלף לירות.
בעבירה זו מה שנבחן הוא האם גרם אדם ביודעין לתוצאה (הפסקת היריון).
היסוד השלישי להגדרת העבירה: היסוד העובדתי — > הרכיב הרביעי ביסוד העובדתי: הרכיב התוצאתי : קשר סיבתי
כאמור לעיל, הרכיבים העובדתיים של עבירות תוצאותיות הם: התנהגות, נסיבות, תוצאות וקשר סיבתי.
מה טיבו של הקשר הסיבתי?
ובכן, קשר סיבתי זו דרישה לזיקה בין ההתנהגות לבין התוצאה. הקשר הסיבתי הוא הגורם המקשר בין ההתנהגות לתוצאה.
לשון אחר, כדי ליחס לאדם חיוב בפלילים נדרש שהתוצאה תהיה תולדה של ההתנהגות. וכך מנסח זאת חוק העונשין 18(א): "או תוצאה שנגרמה על ידי מעשה". במילים אחרות, מבחן הקשר הסיבתי בוחן את הקשר שבין ההתנהגות לתוצאה. כדי להאשים את האדם הספציפי צריך להראות שהוא עשה מעשה שהוביל לתוצאה מסויימת.
בחינת הקשר הסיבתי היא דו שלבית:
- שלב ראשון: בדיקת קשר סיבתי עובדתי על פי מבחן האלמלא. שלב הכרחי (א"א להטיל חיוב בפלילים ללא שלב זה).
- שלב שני: יחוס האחריות – קשר סיבתי משפטי.
השלב הראשון: מבחן האלמלא
בעבירות תוצאתיות מתחילים מהסוף. ברגע שמאתרים נזק מסוים שעשוי לשמש רכיב תוצאתי של עבירה מסוימת, נלך אחורה על ציר הזמן ונחפש התנהגויות שהן בעלות קשר סיבתי תוצאתי, כלומר התנהגויות שבלעדיהן התוצאה לא הייתה מתרחשת באותה נקודת זמן ומקום.
מבחן האלמלא בודק קשר סיבתי בין התנהגות מסוימת לבין תוצאה. המבחן מבודד את התרומה ההתנהגותית של הגורם הנבדק ובודק: האם אלמלא ההתנהגות, התוצאה הייתה מתרחשת באותה נקודת זמן ומקום. אם התשובה היא לא, משמעות הדבר היא שאותו גורם היא בבחינת "סיבה בלעדיה אין". כלומר, יש קשר סיבתי בין ההתנהגות לבין התוצאה.
יש הבדל בין התנהגות אקטיבית לבין התנהגות פסיבית.
בהתנהגות אקטיבית – הבחינה היא: האם אלמלא האירוע הייתה מתרחשת התוצאה? אם התשובה היא שלילית – יש קשר סיבתי; אם התשובה היא חיובית – אין קשר סיבתי. בהתנהגות פסיבית – הבחינה היא: אילו מולאה החובה על פי דין דין לפעול, הייתה מתרחשת התוצאה? אם התשובה שלילית – יש קשר סיבתי; אם התשובה חיובית – אין קשר סיבתי.
השלב השני: שלב ייחוס האחריות, קשר סיבתי פלילי – תהליך הסינון
בשלב זה נוטלים את כל הגורמים שהם בעלי קשר סיבתי לתוצאה ושואלים: האם ניתן לייחס להם גם אחריות פלילית?
קשר סיבתי — > גורם מתערב זר:
יכולה להיות סיטואציה שבה גורם אחד יצר את המצב המסוכן אבל התוצאה נגרמה בפועל עקב התערבותו של הבלתי צפויה של הגורם האחר.
במילים אחרות, לעיתים המעשה של הנאשם אינו מספיק בפני עצמו כדי להביא לתוצאה האסורה, ואליו מצטרף גורם, או גורמים נוספים, אשר יחד עמו מביאים להתרחשותה של התוצאה. כך, למשל, אדם דוחף את חברו לכביש וחברו נפגע בידי מכונית חולפת ונהרג. אלמלא המכונית החולפת לא היה מאבד החבר את חייו. בכך, מהווה המכונית (יחד עם הנוהג בה) גורם זר מתערב, שהתערבותו מצטרפת לפעולתו של הדוחף בגרימת התוצאה הקטלנית.
בתחילה, התפתחה בפסיקה מגמה אשר שמה את הדגש על פעולתו של הגורם המתערב. ברם, ברבות השנים חל שינוי במגמה זו ובית המשפט עבר לבחון את התערבותו של הגורם הזר באספקלריה של צפיות הנאשם בלבד.
המבחן העיקרי אם כן, להשפעתו של גורם זר מתערב על הקשר הסיבתי המשפטי, הוא בשאלה האם הייתה חובה על הנאשם, כאדם סביר, לצפות את התערבותו של הגורם המתערב.
לא בכל מקרה בו "גורם זר מתערב" הוא שבסופו של דבר הביא להתרחשותה של תוצאת העבירה, יקבע בית המשפט באופן קטגורי כי אין מתקיים קשר סיבתי משפטי בין מעשי הנאשם לבין התוצאה האסורה. ההכרעה בענין זה תלויה כאמור במענה על השאלה האם הנאשם, כאדם סביר, יכול וצריך היה לצפות את התערבותו של הגורם הזר המתערב.
פס"ד מד"י נ' שלמה ניסים – סיכום
שלמה ניסים עוסק בחקלאות במושב חצב ובסמוך לו, והוא מעסיקם של הנהג, שהינו נתין תאילנד, ושל נתינים תאים נוספים (להלן: הפועלים). ניסים העסיק את הפועלים בעבודות חקלאיות בשטח חקלאי הסמוך לצומת חצב וכביש 40. הכביש הינו דרך בין-עירונית, סלולה ודו-מסלולית, אשר מהירות הנסיעה המרבית בה היא 90 קמ"ש. המסלולים מופרדים על ידי שטח הפרדה בנוי, ובכל מסלול שני נתיבים המופרדים בקו הפרדה מקווקו.
על פי הוראת ניסים, הנהג, אשר החזיק ברישיון נהיגה פג תוקף, הסיע את הפועלים לשטח החקלאי באמצעות טרקטור שאליו מחובר גרור חד-סרני (להלן: הטרקטור ו- הגרור), עליו יושבים העובדים. הגרור הינו משטח בעל דופן קדמית אחת בלבד, הנעדר אמצעי זיהוי, מערכת בלמים, שרשראות בטיחות, מערכות חשמל ותאורה, ספסלי ישיבה וחגורות בטיחות. הגרור לא עבר מבחן כשירות ובטיחות המאפשר שימוש בו, הוא אינו מיועד כלל לתנועה בכבישים ציבוריים או להסעת נוסעים, ורישומו לא הוסדר על פי דין. במשך תקופה ארוכה הורה ניסים לנהג ולפועלים להגיע לשטח החקלאי באופן כזה שבעוד שהנהג יחצה את הכביש עם הטרקטור והגרור, בניגוד להסדרי התנועה במקום, הפועלים יחצו את הכביש באופן רגלי, אף זאת בניגוד להסדרי התנועה במקום.
ביום 12.5.2015, סמוך לשעה 06:00, הסיע הנהג את הטרקטור, אליו רתום הגרור שעליו ישבו 9 פועלים ובהם המנוחים, אל עבר הכביש והשטח החקלאי. הטרקטור חצה את הכביש מבלי לעצור בתמרור עצור, ובשלב זה התנגשה בטרקטור משאית שנסעה באחד מנתיבי הכביש. עקב התאונה ועצמת הפגיעה החזקה, הועפו תשעת הפועלים מהגרור והוטחו על הכביש. כתוצאה מהתאונה נהרגו שלושת המנוחים, נפצעו יתר הפועלים, ונגרמו כאבים לנהג המשאית.
במעשים האמורים, נטען בכתב האישום, פעל ניסים בפזיזות ומתוך קלות דעת לתוצאות מעשיו, תוך שהוא נוטל במודע סיכון בלתי-סביר לאפשרות גרימת התוצאות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנען, ובכך גרם למותם של המנוחים .בגין המעשים המתוארים יוחסו לניסים עבירות של הריגה, לפי סעיף 298 לחוק העונשין.
טענת ההגנה של ניסים הייתה: שהעובדות המתוארות בכתב האישום אינן מהוות עבירה. לטענתו, הוא דאג לכך שלנהג יהיה רישיון נהיגה והנחה את הפועלים לרדת מהגרור בעת חציית הכביש. משכך, נטען כי בשים לב לאוטונומיה של המנוחים – אשר החליטו שלא לקיים את הנחיית המשיב לחצות הכביש ברגל ונותרו על הגרור – ובהתחשב באופן נהיגתו המסוכן של הנהג, הרי שנותק הקשר הסיבתי בין מעשי המשיב למות המנוחים.
תגובת המדינה לטענה זו היא, כי מעשי שלמה ניסים הם בבחינת "סיבה-בלעדיה-אין" לתוצאת מותם של המנוחים, גם מקום בו מוסכם כי ניסים הנחה את המנוחים לחצות את הכביש באופן רגלי ולא בנסיעה על גבי הגרור. נטען, כי אלמלא היה ניסים מורה לנהג ולמנוחים להגיע לשטח החקלאי באמצעות חציית הכביש הסואן, במקום מסוכן ואסור לחצייה, לא הייתה מתרחשת התאונה הקטלנית, וזאת גם בהינתן שהמנוחים התעלמו מהנחיית המשיב לחצות את הכביש באופן רגלי.
כן טוענת המדינה, כי מתקיים קשר סיבתי משפטי בין מעשי המשיב לבין התוצאה, מאחר שהמשיב הוא שהעמיד בסכנה את חיי המנוחים – עובדים זרים התלויים במשיב לפרנסתם – אשר לא הייתה להם ברירה אלא לחצות את הכביש במקום מסוכן.
בית המשפט פסק כי מתקיימים כאן כל רכיבי היסוד העובדתי של העבירה התוצאתית:
עבירת ההריגה בה מואשם המשיב הינה עבירת תוצאה. משכך, התגבשותה של העבירה תלויה בהוכחתו של קשר סיבתי בין היסוד העובדתי של העבירה (מעשה או מחדל אסורים) לבין תוצאתה (מותו של אדם).
לשם הוכחת קשר סיבתי זה, על התביעה להוכיח התקיימותם של שני סוגים של קשר סיבתי: קשר סיבתי עובדתי וקשר סיבתי משפטי.
המבחן הקובע לבחינת הקשר הסיבתי העובדתי הוא מבחן ה"סיבה-בלעדיה-אין" (causa sine qua non), לפיו מעשה אסור הוא בבחינת גורם לתוצאת העבירה, כאשר אלמלא המעשה האסור לא הייתה מתרחשת התוצאה. מדובר במבחן בעל אופי "פיזי-מדעי", "אמפירי-היסטורי", "צופה פני עבר", הבוחן את השפעת המעשה על התוצאה כפי שקרתה בפועל.
מבחן הקשר הסיבתי המשפטי, לעומת זאת, עוסק בקביעת אחריות פלילית, והוא נבחן בעיקר לפי "מבחן הצפיות הסבירה", הכולל בחינתן של שתי שאלות:
- הראשונה, האם אדם סביר יכול היה לצפות את התוצאה. מטרת שאלה זו היא "לבצע צמצום ראשוני וגס של השרשרת העובדתית", אשר "מתפרסת אף על פעולות הרחוקות מאוד בשרשרת מן התוצאה", וזאת כדי לנפות את הפעולות אשר אינן צפויות להביא לתוצאת העבירה ואשר הטלת אחריות פלילית בגינן אינה מקיימת את תכליות העבירה.
- השאלה השנייה בוחנת האם אדם סביר צריך היה לצפות את התוצאה. היינו, בשלב זה נקבע על אילו מהפעולות שאדם סביר יכול היה לצפות את תוצאתן ראוי להטיל אחריות פלילית, בהתבסס על שיקולים של מדיניות משפטית.
בענייננו, מוסיף בית המשפט וקובע, ברור כי אלמלא היה שלמה ניסים מורה לנהג ולפועלים להגיע לשדה החקלאי באמצעות חציית הכביש בניגוד לחוק (בין אם רגלית ובין אם על גבי הגרור הבלתי-בטיחותי), לא היו הפועלים חוצים את הכביש המסוכן, והתאונה הקטלנית לא הייתה מתרחשת. העובדה שהתאונה התרחשה כפי שהתרחשה גם משום שהפועלים החליטו להתעלם מהנחיית ניסים לחצות את הכביש באופן רגלי, אינה מנתקת את הקשר הסיבתי העובדתי, שכן כאמור, הוראת ניסים לנהג ולפועלים להגיע לשדה החקלאי באמצעות חציית הכביש בניגוד לדין (בכל אופן שהוא) היא בכל מקרה "סיבה-בלעדיה-אין" להתרחשות התאונה הקטלנית. משכך, ברי כי מתקיים בענייננו קשר סיבתי עובדתי בין המעשים המיוחסים לשלמה ניסים לבין מות המנוחים.
יחד עם זאת חשוב לזכור כי, מבחן הסיבה 'בלעדיה אין', איננו המבחן הבלעדי לקביעת האחריות המשפטית. אין לך מעשה או מאורע אשר לא תקדם לו שרשרת ארוכה, בעצם: שרשרת אינסופית, של סיבות הכרחיות, ואם כי מבחינה מדעית או פילוסופית – כפי שכבר הורה ג'והן סטיוארט מיל – אין יסוד כל-שהוא להפלות ביניהן, הרי איש לא יעלה על הדעת לראות את כולן כשוות ערך לגבי האחריות המשפטית, האזרחית או הפלילית. שאם לא תאמר כן, תגיע סוף סוף לאדם הראשון כעילת העילות לכל פשעי האנושות.
בדיוק מסיבה זאת, לצד בחינת התקיימותו של קשר סיבתי עובדתי בין מעשיו האסורים של נאשם לבין תוצאת העבירה, נדרש בית המשפט לבחון האם מתקיים קשר סיבתי משפטי ביניהם.